Croos
Waarde forumleden,

Een tweede familie (naast Cotengijs) die zich in Leiden Kwartel/Quartel gaat noemen, betreft de nakomelingen van twee broers, afkomstig uit Alveringhem. Ik laat de eerste twee generaties volgen (Ia en Ib betreft twee broers, hun vader zou wel eens Philip kunnen heten, maar daar ben ik allerminst zeker van):

Ia Andries de la Croos, tr. N.N. Bodijn/Bodin, dr. van Pieter Bodijn/Pierre Bodin en Mary Proni/Pronye/Pronnier
Kinderen uit dit huwelijk:
1. Philip, geb. ca. 1595, volgt II
2. Jonas, ged. Leiden Waals 4-2-1601, de vader heet hier Andries de la Croos, get.: Jenne Hamedoux, Jonas Bodin, Jacque Quasie

Ib Frans de Croijs, geb. Albergem (= Alveringem) otr. Leiden Geref. 19-4-1586 Cathalyna van Yspanien, geb. Noortschooten, get. Bruidegom: Andries de Croys, broeder, Cornelis van Booterbergh, couzijn, get. Bruid: Jacopmyntgen, huisvrouw van Lodewyck Welsoet en Janneke Ridders, huisvrouw van Jan de Ridder

II Philip Andries le Croij/Croy/(de) la Croix, kammer (1615), lintwerker (1628), geb. Leiden ca. 1595 , overl. na 3-1-1655
otr. 1e Leiden 25-9-1615 Machtelt Gelyns, geb. Rijnsburg, won. Oegstgeest,
getuigen bij dit huwelijk zijn: voor de bruidegom: Pieter Bodijn, grootvader, voor Trijntje Verhaege, moeye,
otr. 2e Leiden 17-7-1647 als Phillip Andriesz. le Croy, won. Leijderdorp, wednr. van Machtelt Geleyns, Pieternelle Michielsdr.,, won. Choorsteegh, wed. van Jacob Pequet.

Namen die in de volgende generatie voorkomen zijn: de la Croix, le Croy, Callin, Kaelje, Kaelji, maar vanaf ca. 1680/1690 heet iedereen van der Kwartel/Quartel. (Het lijkt alsof men met het franse woord voor kwartel (caille) heeft geëxperimenteerd, maar dat is wel heel erg interpretatie achteraf.)

Ik hoop dat er forumleden zijn die mij iets wijzer kunnen maken over de herkomst/het herkomstgezin van beide, onder Ia en Ib genoemde broers.

Hartelijk dank, bij voorbaat,
met vriendelijke groet,
Bram Sonneveld
Maassluis
Antwoord