Jodoigne
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw en kom uit Nederland. Ik kom er achter dat een voorvader van mij Antoon/Antonius Theodorus Postulart geboren is rond 1714 in Jodoigne. Weet iemand waar ik meer over deze man en zijn voorvaderen zou kunnen vinden online. Ik ben niet bekend met zoeken in België en helaas voor mij ligt Jodoigne in het Frans talige gedeelte van België en mijn Frans is niet goed genoeg om een website te kunnen lezen of zoeken in het Frans. Als iemand mij verder zou kunnen helpen zou ik daar heel blij mee zijn. Alvast mijn dank.
Antwoord
Je kan best bij het Rijksarchief beginnen.
Voor de periode rond 1714 (dus voor 1796) heb je de parochieregisters nodig. Zoek in Waals-Brabant.
Om de digitale scans te kunnen bekijken moet je je eerst wel registreren. Dat is gratis.
De zoekrobot bevat blijkbaar enkel verwijzingen naar de registers van de Burgerlijke Stand (na 1796 dus) maar je zal je wel kunnen behelpen met de indexen die on-line staan.
Daar waar de parochieregisters in Vlaanderen doorgaans in het Latijn zijn opgesteld, zie ik dat dit in Wallonië niet altijd het geval is. Misschien dus toch ook een woordenboekje Frans-Nederlands aanschaffen. Eens je de sleutelwoorden onder de knie hebt wordt het makkelijk.
Antwoord
Mogelijke kandidaat
Vinden doop van Postular Antonius op 1 dec 1714 te Jodoigne ( Molembais Saint-Josse) met als ouders Nicolaus en Magdalena Dupré.
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-ar...5_C_0011_r
folio 28
Antwoord
Jodogne Postulart
Mijn moeder heet Postulart (geb 1922, Winssen), vader was Hendrikus Coenradus Postulart (geb 1876, Winssen), zijn vader Bernardus Postulart (geb 1838, Winssen), zin vader Johannus Coenradus Postulart (geb 1792, Winssen), zijn vader Nicolaas Josephus Postulart (geb 1749 te Cuijk), zijn vader Anthonius Postulart (geb ca 1710 te Jodogne (B)). Is deze laatste het misschien?
Antwoord
Volgens welke gegevens werd een voorvader Anthonius Postulart geboren te Jodoigne in 1710.
Volgens index dopen alle parochie van Jodoigne vinden we echter maar twee personen nl Antonius gedoopt op 1 dec 1714 met als vader Nicolaus ( naam die tevens voorkomt bij een mogelijke kleinzoon) en Anthonius gedoopt op 8 aug 1706.
Geen doop in 1710 op eerste zicht.

MVG-Paul
Antwoord
Wat ik heb van de site www.peter.roosenboom.name
Antonius Postulart geboren in Jodogne (B) geen datum dus ingeschat ca 1710 en overleden op 6 juni 1774 te Cuijk. Is gehuwd op 3 april 1741 met Catharina Wantenaar (geb 17 dec 1711) te Cuijk. Kinderen: Nicolaus Josephus Postulart en Theodorus Postulart.
Antonius Postulart was meesterchirurgijn.
De vraag is wie waren de ouders van Antonius Postulart. Afkomstig uit Jodogne?
Antwoord
het moet natuurlijk zijn Jodoigne ipv Jodogne.
Antwoord
... of Geldenaken.

(Sorry, kon het niet laten)
Antwoord
Geldenaken is mij niet bekend. Waar ligt dat? Vlak bij Jodoigne?
Antwoord
Jodoigne is de Franse benaming voor Geldenaken.
Antwoord
Bedankt voor de geografische info. Nu de voorvaderen. Kunt u iets verder terug in de tijd komen met Postulart? Waar komt de familie oorspronkelijk vandaan? Uit Frankrijk misschien? Mijn moeder (1922) is gezond en woont in Winssen bij Nijmegen en zou graag iets meer van haar familie willen weten. Wie kan helpen?
Antwoord
Vinden naamgenoten ( Postula; Postulaire,Postular; Postulart ) reeds vanaf 1628 in Jodoigne.
MVG-Paul
Antwoord
Volgens woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk ( Frans Debrabandere)
Postula(rt) bijnaam naar de muntnaam Postulat . Middelnederlands postulaatgulden :gouden munt.
1669 Jacques Postulaer , Geldenaken.

MVG-Paul
Antwoord
Beste Paul,
Bedankt voor je info. Interessant te weten waar de naam Postulart mogelijk vandaan komt. Heb je nog kunnen vinden wie de ouders zijn van Antonius Postulart?
Mvrgr Hans
Antwoord
Zowel Antonius Postular gedoopt op 8 aug 1706 als Antonius gedoopt op 1 dec 1714 hebben als ouders Nicolaus Postular en Maria Magdalena Theresia du Pré ( de Pré)
Echter geen overlijden gevonden tussen 1706 en 1714 van een Antonius Postular.

MVG-Paul
Antwoord
Als afsluiter

Vinden het huwelijk op 25 jan 1703 (door pastoor van Molembais St Petrus) tussen Nicolaus Postulart en Magdalena Deprez.
Kinderen uit dit huwelijk:
Nicolaus Josephus 22 oct 1703 zn Nicolaus en Maria Magdalena Theresia de Pré
Antonius 8 aug 1706 zn v Nicolaus en Maria Magdalena Du pré
Maria Magdalena 17 sep 1708 dr v Nicolaus en Maria Magdalena Theresia de Prez
Egidius Franciscus 3 feb 1712 zn v Nicolaus en Maria Magdalena Theresia de Pré
Antonius 1 dec 1714 zn van Nicolaus en Magdalena Dupré
Maria Josephina 21 oct 1717 dr v Nicolaus en Magdalena Dupré

MVG-Paul
Antwoord
Bedankt Paul. Bedankt voor je hulp. Over en sluiten. Mvrgr, Hans
Antwoord
Kon het even toch niet laten

Huwelijk Jacobus Postular met Elizabetha Ignoije op 27 sept 1661

Kinderen:
Anna 11 juni 1662 dr jacobus Postulart en Elisabetha Ignoije.
Catharina Francisca 26 jan 1664 dr Jacobus en Elizabetha Ignoije
Francisca 8 nov 1666dr Jacobus Postulaer en Elisabetha Ignoije
Georgius 12 dec 1668 zn v Jacobus en Elizabetha Ignoije
Jacobus 23 feb 1670 zn v Jacobus en Elizabetha Ignoije
Martina 3 mei 1672 dr Jacobus en Elizabetha Ignoije
Catharina 25 dec 1673 dr Jacobus en Elizabetha Ignoije
Nicolaus 22 sept 1676 zn v Jacobus en Elizabetha Ignoije
Jacobus 20 ma 1678 zn v Jacobus en Elizabetha Ignoije
Hubertus Deodatus 27 feb 1680 zn Jacobus Postulart en Elizabetha Ignoije
Jacobus Carolus 22 dec 1681 zn v Jacobus en Elizabetha Ignoije.

MVG-Paul
Antwoord
Petje af! Dat je zover gekomen bent. ? mvrgr Hans
Antwoord