Torgerstetdt, Antwerpen
Ik ben op zoek naar meerdere informaties over Pierre/Petrus/Pieter Torgerstedt, een in 1768 Hilvarenbeek (Noord-Brabant) geboren Zweedse nakomeling uit het geslacht Emporagrius in Stockholm. Pieter/Petrus/Pierre sloot in 1795 in Scheveningen (Den Haag) een huwelijk met Leuntje vd Harst, en had in 1796 een dochter, Haasje. Toen Haasje Torgerstedt in 1815 in het huwelijk trad, werd haar vader als vermist opgegeven. In het Oranje-gezinde Scheveningen van toen was Torgerstedt, een felgekante tegenstander van de oude republiek, en voorstander van het Bataafse Revolutionaire Comité, niet geliefd. Ik denk dat dit de reden was dat hij Haasje verliet en zijn heil in het buitenland zocht. Ik vond op Fam Search, (Antwerpen Civil Registration 1588-1913 overlijden 1811, folio 173, post 1721) het overlijden van Jean Torgerstedt, zoon van Pierre (!) Torgerstedt en Anne Cathtérine van Mogh. Dit zoontje werd geboren i 1809 in Antwerpen. Dit is de laatste registratie die ik gevonden heb op de naam van Pierre Torgerstedt. Ik heb de naam ook gezien in de Volkstelling van Antwerpen tussen 1800-1815.
Er komt later nog enkele keren de naam Torgerstedt voor in Antwerpen en ik geloof dat deze personen zeker in zijn familie waren. Maar wil me in eerste instantie beperken tot Pierre. Misschien kan er daarna een vruchtbare dialoog onstaan met Uw hulp op deze site?
Met vriendelijke groet

JanM Keus
Oslo, Noorwegen
Antwoord
Voor wat "Jean" betreft (sinds de Franse bezetting werden alle voornamen vertaald) vind ik wel zijn overlijden terug in Antwerpen op 23 AUG 1811, maar ik zie niet meteen dat hij ook in Antwerpen is geboren. De opgegeven leeftijd doet vermoeden dat hij in februari 1809 werd geboren. Maar waar?

Is er nergens een spoor van het huwelijk met Anne Catherine van Mogh?
Zelf zou ik eerst in Nederland gaan zoeken.
Antwoord
Volgens andere bronbewerkingen (MyHeritage) zou Petrus Torgerstedt in 1811 in Scheveningen zijn overleden.
Best even de overlijdensakte opdiepen.
Antwoord
Geachte Nand, bedankt voor Uw reacties.
Om bij het laatste bericht te beginnen, het vermoedelijke overlijden van Petrus Torgerstedt in Scheveningen 1811.
Hier volgt een deel van de acte bij het huwelijk voor zijn dochter Haasje Torgerstedt (1796-1871) op 20 september 1815 in Den Haag met Jacob de Mos (1793-1881)
“Pieter Torgerstedt afwezend. De getuigen alhier tegenwoordig hebben ons met solemneele eede verklaard dat de vader van de bruid zederd lange jaren afwezend is geweest en onbewijst te zijn van deszelfs teegenwoordig verblijf. Getuigen Leendert Overduyn, 58, Gerrit Spaans, 46, Jasper Dijkhuizen, 33 en Gijsbert de Bruin, 29, allen visschers te Scheveningen.”

Mijn aantekening is dat men op Scheveningen niets meer wist over Petrus, dan dat hij in 1815 afwezend was. Was hij gestorven op Scheveningen, dan had men dat geweten. Petrus was als bode bij het Comité Révolutionaire Batave deel van de Franse troepen die enkele dagen nadat Willem V het land (via Scheveningen) verlaten had, Scheveningen en Den Haag binnenvielen en daar brutaal huishielden. Hij was daarom niet bepaald “geliefd” in het Oranje-gezinde Scheveningen, wat reden kan zijn geweest dat hij zowel zijn vrouw als het vissersdorp verliet.

Een meer betrouwbare bron dan My Heritage is Open Archieven, die evenwel niets melden over Petrus/Pieter Torgerstedt’s overlijden. Ook een eventuele scheiding is niet gevonden.
Wanneer dus een “zekere” Pierre Torgerstedt later in Antwerpen opduikt, kan dat te maken hebben gehad met «verandering van getij», en dat hij daarom heil zocht in het katholieke zuiden. Petrus zelf was katholiek gedoopt in 1768.

Ik ben eigenlijk niet zo zeer op zoek naar de geboorte van Jean. We weten dat hij stierf in 1811, en is daarom genealogisch niet interessant. Meer geinteresseerd ben ik naar het verdere levensverloop van Pierre en zijn eventuele andere kinderen. De naam Torgerstedt komt nog een paar maal voor in België, maar ik vind geen aanknoping tot Pierre. Hier volgt een lijstje van Torgerstedt namen, die ik gevonden heb in het Rijskarchief Antwerpen:
26-06-1874 Torgerstedt Sn Overledene (Sn=sans nom, dus ongedoopt)
Torgerstedt Michael Clementius Vader overledene
3 vreemd 01-01-1895 Torgerstedt Louis Auguste Clément Vreemdeling
4 vreemd 01-01-1895 Torgerstedt Louis August Clément Partner
5 stbo 01-01-1845 Torgerstedt Michel Clément Persoon vermeld in document
6 bso Antwerpen 10-12-1875 Torgerstedt Sn Overledene

Gezien de leeftijd van deze Torgerstedt naamdragers, zou je kunnen vermoeden dat dit kleinzonen zijn van Pierre. Een andere theorie is dat Petrus een jongere broer had, Aaron Torgerstedt. Waarvan we niets meer weten dan dat hij geboren was 1776 in Breda en dragonder/soldaat was bij de Cavalerie tussen 1795-1813 (Bron: Nationaal Archief, militaire stamboeken).
Een vermoeden kan zijn dat hij deel uitmaakte van Napoleon’s veldtocht naar Rusland in 1812 en dat overleefde, waarna hij zich in België vestigde en nakomelingen kreeg. Maar niets in het Belgische Rijksarchief bevestigt dit. Ook in Nederland komt hij niet meer voor.

Daar sta ik, en ik hoop sterk dat collega-genealogen in België mij verder kunnen helpen. Je zou zeggen, waarom onderzoek je dit niet zelf (in België). Maar dit is niet gemakkelijk, gezien ik in Oslo, Noorwegen woon.

Hartelijke groet
JanM
janm@keus.no
Antwoord
(22/03/2019, 13:24)JanM schreef: Geachte Nand, bedankt voor Uw reacties.
Om bij het laatste bericht te beginnen, het vermoedelijke overlijden van Petrus Torgerstedt in Scheveningen 1811.
Hier volgt een deel van de acte bij het huwelijk voor zijn dochter Haasje Torgerstedt (1796-1871) op 20 september 1815 in Den Haag met Jacob de Mos (1793-1881)
“Pieter Torgerstedt afwezend. De getuigen alhier tegenwoordig hebben ons met solemneele eede verklaard dat de vader van de bruid zederd lange jaren afwezend is geweest en onbewijst te zijn van deszelfs teegenwoordig verblijf. Getuigen Leendert Overduyn, 58, Gerrit Spaans, 46, Jasper Dijkhuizen, 33 en Gijsbert de Bruin, 29, allen visschers te Scheveningen.”

Mijn aantekening is dat men op Scheveningen niets meer wist over Petrus, dan dat hij in 1815 afwezend was. Was hij gestorven op Scheveningen, dan had men dat geweten. Petrus was als bode bij het Comité Révolutionaire Batave deel van de Franse troepen die enkele dagen nadat Willem V het land (via Scheveningen) verlaten had, Scheveningen en Den Haag binnenvielen en daar brutaal huishielden. Hij was daarom niet bepaald “geliefd” in het Oranje-gezinde Scheveningen, wat reden kan zijn geweest dat hij zowel zijn vrouw als het vissersdorp verliet.

Een meer betrouwbare bron dan My Heritage is Open Archieven, die evenwel niets melden over Petrus/Pieter Torgerstedt’s overlijden. Ook een eventuele scheiding is niet gevonden.
Wanneer dus een “zekere” Pierre Torgerstedt later in Antwerpen opduikt, kan dat te maken hebben gehad met «verandering van getij», en dat hij daarom heil zocht in het katholieke zuiden. Petrus zelf was katholiek gedoopt in 1768.

Ik ben eigenlijk niet zo zeer op zoek naar de geboorte van Jean. We weten dat hij stierf in 1811, en is daarom genealogisch niet interessant. Meer geinteresseerd ben ik naar het verdere levensverloop van Pierre en zijn eventuele andere kinderen. De naam Torgerstedt komt nog een paar maal voor in België, maar ik vind geen aanknoping tot Pierre. Hier volgt een lijstje van Torgerstedt namen, die ik gevonden heb in het Rijskarchief Antwerpen:
26-06-1874 Torgerstedt Sn Overledene (Sn=sans nom, dus ongedoopt)
Torgerstedt Michael Clementius Vader overledene
3 vreemd 01-01-1895 Torgerstedt Louis Auguste Clément Vreemdeling
4 vreemd 01-01-1895 Torgerstedt Louis August Clément Partner
5 stbo 01-01-1845 Torgerstedt Michel Clément Persoon vermeld in document
6 bso Antwerpen 10-12-1875 Torgerstedt Sn Overledene

Gezien de leeftijd van deze Torgerstedt naamdragers, zou je kunnen vermoeden dat dit kleinzonen zijn van Pierre. Een andere theorie is dat Petrus een jongere broer had, Aaron Torgerstedt. Waarvan we niets meer weten dan dat hij geboren was 1776 in Breda en dragonder/soldaat was bij de Cavalerie tussen 1795-1813 (Bron: Nationaal Archief, militaire stamboeken).
Een vermoeden kan zijn dat hij deel uitmaakte van Napoleon’s veldtocht naar Rusland in 1812 en dat overleefde, waarna hij zich in België vestigde en nakomelingen kreeg. Maar niets in het Belgische Rijksarchief bevestigt dit. Ook in Nederland komt hij niet meer voor.

Daar sta ik, en ik hoop sterk dat collega-genealogen in België mij verder kunnen helpen. Je zou zeggen, waarom onderzoek je dit niet zelf (in België). Maar dit is niet gemakkelijk, gezien ik in Oslo, Noorwegen woon.

Hartelijke groet
JanM
janm@keus.no

Geachte Nand
Ik heb Uw advies gevolgd en in Nederland gezocht naar Anna Catharina van Mogh. Haar familie komt uit Eersel in het zuiden van Noord-Brabant, niet ver van Antwerpen. Maar zelf werd zij geboren in Herenthout bij Antwerpen 1781 en dientengevolge hele 13 jaar ouder dan Pierre.
De plaatsnaam Herenthout vond ik ook bij onderzoek naar Pierre Torgerstedt, en geloof daarom dat dit de juiste persoon is.
Mvg
JanM Smile
Antwoord
Ik vind in de burgerlijke stand van Antwerpen het huwelijk op 28 juni 1809 van Torgerstedt Pierre (geboren 16 maart 1768 Hilvarenbeek) weduwnaar van Helene (Leuntie) Vanderharst begraven 10 april 1809 Scheveningen, onwettelijke zoon van Gabriel Torgerstedt en Henriette Otten -met- Anna Catharina Vanmogh geboren 6 april 1781 in Herenthout. Zowel de huwelijksakte als de huwelijksbijlagen staan online dus volop info beschikbaar.
Verder het huwelijk van een zoon van hen Gabriel Torgerstedt x Maria Catharina Janssens op 16 januari 1839 in Antwerpen.
Ook nog in het bevolkingsregister Antwerpen Bevolkingsregister 1866-1880
Burchtgracht 51/2e : ingeschreven in deze woning op 2 december 1878
-Torge®stedt Michel Clement, boodschapper, geboren Antwerpen 1839.
-Dorriné Anna Maria, huisvrouw, geboren Antwerpen 1840.
-Ludovicus August Clement, geboren Antwerpen 1876
hun vorige verblijfplaats was Kloosterstraat 29
En tot slot
Begraafplaatsen Antwerpen - Sint-Fredegandus
Toelating tot begraven van Tyssen, Trinetta Josephina, echgenote van Torgerstedt, Ludovicus Augustus Clementius. Overleden 11 februari 1939, 60 jaar oud, wonende Gasstraat 110 Antwerpen.
Antwoord
Dahlqvist
Junior Lid

RE: Torgerstetdt, Antwerpen
Geachte
Reuze bedankt voor de nieuwste informaties.
Het was mijn fout betr Leuntje’s overlijden in 1871, sorry. Het was haar dochter Haasje die overleed in 1871. Maar ik heb een andere overlijdensdatum voor Leuntje vd Harst:
Volgens BS Den Haag overleed Leuntje op 4 april 1816 in Scheveningen (Nationaal Archief / Rijksarchief Zuid-Holland te Den Haag, BS Overlijden Den Haag, 04-04-1816, aktenummer 352)
Hier staat Leuntje vd Harst, oud 56 jaar, weduwe van Claas Nierop. Nierop was haar tweede man (huwelijk 1789) die overleed in 1793. Huwelijk met Petrus Torgerstedt 26 juli 1795.
Wanneer Petrus dus in 1809 trouwt met Anne Cathérine van Mogh (28 juni 1809) was Leuntje nog in leven, en moeten zij officieel gescheiden zijn geweest. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Petrus (bewust?) een verkeerde Helena van der Harst presenteerde. Ik heb op Open Archieven overigens geen Helena vd Harst gevonden die in 1809 overleden is.

Maar dat doet nu niets ter zake. Met het resultaat van mijn eigen onderzoek naar Anne C van Mogh en het Uwe zijn we nu zeker dat Van Mogh de juiste is.
Er waren dus meerdere kinderen in dit huwelijk, t.w een nieuwe Gabriel Torgerstedt. En het ziet er naar uit dat Michel Clement, geb 1839 zijn zoon is. (In het stamboek van Zeelui op Belgische koopvaardijschepen 1845-1886 staat Michel genoemd met stamnr 6816).
Ludovicus/Louis August Clement was dan weer de volgende generatie is geb 30 dec 1876 in Antwerpen. Getrouwd met Trinette J Tyssen (geb 13 febr 1878 in Maastricht, overleden 1939 in Antwerpen).
Was zij de laatste Torgerstedt in België? We zijn met haar dood dichterbij onze tijd genaderd en ik heb daarom in Belgische telefoonboeken gezocht naar de naam Torgerstedt, evenwel zonder resultaat. Is het mogelijk overlijdens advertenties te vinden in Belgische kranten online? Daar staan graag namen van nabestaanden.

Ik heb tevergeefds geprobeer de BS van Antwerpen in te zien. Het lukt mij niet. Ik vraag U daarom de akte van het huwelijk van Gabriel T en Maria Catharina Janssens op 16 januari 1839 voor mij te kopiëren of overschrijven. Ik wilde graag een bewijs hebben dat Gabriel inderdaad de zoon van Petrus was.

Betreffende Uw eigen naam Dalqvist. Dit is een Scandinavische naam, meest Zweeds denk ik.
Met vriendelijke groet
JanM
Antwoord
Hierbij scan van het huwelijk, ik heb nog meer, stuurt u mij een bericht zodat ik ze kan doorsturen naar u want ik heb hier niet genoeg opslagruimte.
Gewoon op mijn naam klikken, dan zou u me moeten kunnen emailen.
En ja hoor, Dahlqvist is een Zweedse naam.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
(25/03/2019, 18:03)Dahlqvist schreef: Hierbij scan van het huwelijk, ik heb nog meer, stuurt u mij een bericht zodat ik ze kan doorsturen naar u want ik heb hier niet genoeg opslagruimte.

Salut Dahqvist, Tusen takk for de huwelijksacte. Moeilijk te lezen, maar desondanks heb ik de belangrijkste data kunne ontcijferen.
Ik heb tevergeefs geprobeerd mijn e-post via Uw naam over te zenden, maar de site maakt het onmogelijk. Daarom hierbij mijn e-post adres: janm@keus.no
JanM Shy
Antwoord
(25/03/2019, 18:03)Dahlqvist schreef: Hierbij scan van het huwelijk, ik heb nog meer, stuurt u mij een bericht zodat ik ze kan doorsturen naar u want ik heb hier niet genoeg opslagruimte.

Salut Hr Dahlqvist. Ik heb de bijlagen doorgekeken.
Dit was reuzachtig. Ik moest wel mijn oude Franse lessen ophalen en denk wel dat mijn oude leeraar Frans in Den Haag trots zal zijn. Haha Big Grin
Nu kan ik het overzicht over Petrus' doen en laten, nadat hij uit Scheveningen verdween, tonen aan de leden van de genealogische vereniging in Scheveningen.

Rest mij nog een vraag: Op het namenoverzicht in België zocht ik op eventueel hedendaagse voorkomst van de naam Torgerstedt in België. Daar dook op 1 voorkomst. In Antwerpen. Ik heb geprobeerd het telefoonboek van Antwerpen digitaal te zien, zonder succes. Bestaat er een digitaal stratenoverzicht van deze stad?

Intussen teken ik, met grote dank
JanM

PS Bent U zelf ingelicht in Zweedse genealgie?
Antwoord