Cyrille Masquelier
Goedemiddag,

Ik ben wellicht hier niet op de goede plaats aangezien dit een Vlaams forum is, mijn excuus daarvoor maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Ik ben op zoek naar een vermoedelijke voorouder waarvan ik alleen zijn naam weet:
Cyrille Masquelier.

Ik ben op zijn naam gestuit via legerdocumenten van de KNIL (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger). Ik noem hier even niet zijn mogelijke kinderen vanwege gevoelige familiekwesties.

Gezien zijn Franstalige naam is het vermoeden dat hij wellicht uit België afkomstig is, maar zeker weten doe ik natuurlijk niet.

De naam lijkt ook vrij uniek, want bij het zoeken via Google komen er weinig resultaten naar boven. Eén resultaat van een Cyrille Masquelier levert een Franstalige stamboom op gemaakt op Geneanet waarvan de maker niet reageert op mijn berichten.

Ik wil onderzoeken of deze Cyrille in Batavia is geweest, eind 19e eeuw. Want als dat het geval is, dan moet het wel mijn voorouder zijn.

Wat zou ik kunnen doen om daar enigszins achter te kunnen komen? Zover ik ondervonden heb zijn de online mogelijkheden in België nog niet zo ver gevorderd zoals in Nederland. Moet ik dus hiervoor vanuit Nederland afreizen naar Dottignies (plaats geboorte volgens Franstalige stamboom) en daar verder onderzoek plegen? Brutale vraag: bestaan er eventueel ook vrijwilligers die dit zouden kunnen doen en mij verder helpen?

Bij voorbaat alvast heel hartelijk dank.
(04/01/2019, 15:41)Frenkie schreef: Goedemiddag,

Ik ben wellicht hier niet op de goede plaats aangezien dit een Vlaams forum is, mijn excuus daarvoor maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Ik ben op zoek naar een vermoedelijke voorouder waarvan ik alleen zijn naam weet:
Cyrille Masquelier.

Ik ben op zijn naam gestuit via legerdocumenten van de KNIL (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger). Ik noem hier even niet zijn mogelijke kinderen vanwege gevoelige familiekwesties.

Gezien zijn Franstalige naam is het vermoeden dat hij wellicht uit België afkomstig is, maar zeker weten doe ik natuurlijk niet.

De naam lijkt ook vrij uniek, want bij het zoeken via Google komen er weinig resultaten naar boven. Eén resultaat van een Cyrille Masquelier levert een Franstalige stamboom op gemaakt op Geneanet waarvan de maker niet reageert op mijn berichten.

Ik wil onderzoeken of deze Cyrille in Batavia is geweest, eind 19e eeuw. Want als dat het geval is, dan moet het wel mijn voorouder zijn.

Wat zou ik kunnen doen om daar enigszins achter te kunnen komen? Zover ik ondervonden heb zijn de online mogelijkheden in België nog niet zo ver gevorderd zoals in Nederland. Moet ik dus hiervoor vanuit Nederland afreizen naar Dottignies (plaats geboorte volgens Franstalige stamboom) en daar verder onderzoek plegen? Brutale vraag: bestaan er eventueel ook vrijwilligers die dit zouden kunnen doen en mij verder helpen?

Bij voorbaat alvast heel hartelijk dank.

De online zoekmogelijkheden in België zijn toch wel in ruime mate aanwezig. De 19e eeuwse burgerlijke stand van Dottignies is via familyysearch.org volledig te raadplegen op deze link https://www.familysearch.org/search/imag...%3D2138500

Waarschijnlijk ook via search.arch.be

Karel
Dat is ook mijn aanbeveling. Hopelijk heb je een vermoedelijk geboortejaar. Begin met de Tables Decenalles. De naam Masquelier komt er alleszins in voor.
Neem ook eens een kijkje op Geniwal. http://www.geniwal.eu
(04/01/2019, 16:47)Kristine.Smets schreef: Dat is ook mijn aanbeveling. Hopelijk heb je een vermoedelijk geboortejaar. Begin met de Tables Decenalles. De naam Masquelier komt er alleszins in voor.

Ik ga er zonder meer van uit dat 8 november 1850 klopt, zoals beschreven staat in eerdergenoemde stamboom.

Het gaat mij in eerste instantie om bewijs te vinden dat hij vertrokken is uit Dottignies rond het jaar 1870.

Desalniettemin, bedankt voor jullie reacties.
Als die Cyrille Masquelier in Dottignies huwt in 1874, vervolgens naar Noord-Frankrijk trekt waar hij in Roubaix als "chauffeur" werkt en er verblijft en daar zelf de geboorte van drie kinderen aangeeft (1874, 1875, 1876) om vervolgens in 1885 in Dottignies te sterven op 35-jarige leeftijd lijkt het me wat raar dat hij voor het Nederlands leger in Batavia gewerkt heeft. De achternaam Masquelier (met spellingvarianten) komt wel voldoende voor, zeker in Noord-Frankrijk.
(24/01/2019, 23:30)Dahlqvist schreef: Als die Cyrille Masquelier in Dottignies huwt in 1874, vervolgens naar Noord-Frankrijk trekt waar hij in Roubaix als "chauffeur" werkt en er verblijft en daar zelf de geboorte van drie kinderen aangeeft (1874, 1875, 1876) om vervolgens in 1885 in Dottignies te sterven op 35-jarige leeftijd lijkt het me wat raar dat hij voor het Nederlands leger in Batavia gewerkt heeft. De achternaam Masquelier (met spellingvarianten) komt wel voldoende voor, zeker in Noord-Frankrijk.

Een Cyrille Masquelier moet in 1871 een kind hebben verwekt in Batavia dus blijft hij een prima kandidaat.