Reactie plaatsen 
Voornaam of voorvoegsel onduidelijk
26/11/2018, 18:24 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26/11/2018 om 18:25 door Bernard.)
Bericht: #1
Voornaam of voorvoegsel onduidelijk
Weet er iemand de betekenis van Joe met een streepje op de e ? Zoals op dit prentje, uittreksel uit parochieregister van 1623.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
26/11/2018, 21:57
Bericht: #2
RE: Voornaam of voorvoegsel onduidelijk
Volgens mij is Joe (het streepje duidt een afkorting aan) kort voor Joanne in de ablatiefvorm van Joannes. Een zeer mooie uitleg van de zes Latijnse verbuigingen kan je lezen op de website
BSkempen - parochieregisters
Je hebt maar een klein stukje van de akte opgeladen, maar als er in de zin iets staat als "coram me et testibus" gevolgd door eigennamen, dan zullen deze in de ablatief staan.
Reageren op dit bericht
27/11/2018, 18:22
Bericht: #3
RE: Voornaam of voorvoegsel onduidelijk
(26/11/2018 21:57)Dahlqvist schreef:  Volgens mij is Joe (het streepje duidt een afkorting aan) kort voor Joanne in de ablatiefvorm van Joannes. Een zeer mooie uitleg van de zes Latijnse verbuigingen kan je lezen op de website
BSkempen - parochieregisters
Je hebt maar een klein stukje van de akte opgeladen, maar als er in de zin iets staat als "coram me et testibus" gevolgd door eigennamen, dan zullen deze in de ablatief staan.

Dank U Dahlqvist, ik zal toch de basis moeten leren van Latijn, ik kan er moeilijk onderuit.
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen