Reactie plaatsen 
vondeling te Anwerpen
12/06/2018, 17:59
Bericht: #1
vondeling te Anwerpen
Ik ben op zoek naar meer info ivm de vondeling Louis Van Berwaer, één van mijn voorouders langs moeders kant - in bijlage de akte 14 2 1820

Hij werd te vondeling gelegd in Antwerpen en kwam in Nossegem (nu deelgemeente van Zaventem) terecht.

Graag had ik geweten of ik hier meer info over kan vinden zoals van welke familie Van Berwaer hij afstamt (de overleving vertelt dat zijn moeder hem regelmatig kwam bezoeken "per koets bespannen met 2 of 4 paarden" en dat dit stopte toen zij in het huwelijk stapte.

Verder had ik ook graag geweten hoe hij in Nossegem terecht is gekomen.

Wie kan mij hierbij helpen ?
Alvast bedankt.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
13/06/2018, 21:44
Bericht: #2
RE: vondeling te Anwerpen
Er is geen bijlage, kan je die opladen? In zijn huwelijksakte en de huwelijksbijlagen van 1853 staat dat hij zoon van onbekende ouders is, "vaderlands kind" (dus als wees grootgebracht op kosten van de staat, m.a.w. in een weeshuis) en als "Louis Van Berwaer" werd ingeschreven in Antwerpen. In het Felixarchief (stadsarchief) te Antwerpen kan je het hele vondelingendossier gaan raadplegen als je dat al niet gedaan hebt? Daar zou een verklaring voor de achternaam kunnen gevonden worden. Hoe hij in Nossegem terechtkwam, geen idee, misschien door zijn werk of door zijn echtgenote die afkomstig is van Sterrebeek; niet zo ver van Nossegem dus.
Reageren op dit bericht
14/06/2018, 19:08
Bericht: #3
de bijlage deze maal hopelijk wel opgeladen.

De naam Van Berwaer stond vermeld op een papiertje dat hij bij zich had.

Kan je dit zo gaan bekijken in het Felixarchief of moet je dat op voorhand aanvragen ?    
Reageren op dit bericht
14/06/2018, 21:20 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14/06/2018 om 21:21 door Nand.)
Bericht: #4
Voor de aankomst in, en het vertrek uit Nossegem kan je best de bevolkingsregisters in Nossegem gaan raadplegen want je zit duidelijk onder de limiet van 120 jaar. De bevolkingsregisters werken per adres en kunnen via een index op naam worden geraadpleegd. Ze geven tevens de samenstelling van een gezin voor een bepaalde periode.
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
14/06/2018, 21:55
Bericht: #5
Je moet best reserveren. Sommige dossiers zijn ingescand, andere staan online, andere alleen ter plaatse raadpleegbaar. Kijk op website zoeken.felixarchief.be
bij Zoeken in het archief - zoektermen "vondelingen" invullen
bij de resultaten kan je alvast zoeken in alle indexen, toegangen.
Als er bij de dossiers een winkelkarretje staat dan kan je daarop klikken om het archiefdocument te reserveren of aan te vragen.
Bijvoorbeeld bij Akten van de vondelingen en uittreksels uit de procesverbaalboeken gehouden in het vondelingenhuis (01/01/1813 - 31/12/1849) / toegangen 100#2067 staat Louis inderdaad
vermeld onder inventarisnummer MA # 87907 Naam van Berwaer Voornaam Louis Volume 5 Nr_ProcesVerbaal 31 Nr_BurgerlijkeStand_Akte 309 Opnamedatum 14/02/1820
Bij de Hulprekeningen en andere dossiers betreffende onderhoudskosten e.d. zal je misschien ook een aanwijzing vinden waar hij verbleef of uitbesteed werd.
Reageren op dit bericht
16/06/2018, 10:27
Bericht: #6
Nand en Dahlqvist, bedankt voor de info
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen