Reactie plaatsen 
Overlijdensakte en geboorteakte
10/05/2018, 16:23
Bericht: #1
Overlijdensakte en geboorteakte
Hallo, geachte,

Ik zou eens iets willen vragen. Zou er iemand mij kunnen uitleggen of het enigzins mogelijk is na te gaan wanneer er iemand overleden is tussen 1936 en 1945 en/of ik kan nagaan of deze persoon kinderen had in diezelfde periode. Zijn deze akten verkrijgbaar?
Alvast bedankt,
nanske
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
13/05/2018, 11:09
Bericht: #2
RE: Overlijdensakte en geboorteakte
In principe kan het niet. Wegens de archiefwet mogen geen registers worden vrijgegeven die jonger zijn dan 100 jaar. Het gaat hem hier over de ouderdom van de akte, niet van de persoon in kwestie.
Er zijn natuurlijk een aantal uitzonderingen en achterdeurtjes.

1. Je kan toelating vragen aan de familierechtbank van het arrondissement in kwestie.
  2. Je kan de begraafplaatsen afschuimen waarvan je vermoed dat de betrokkene daar begraven ligt (op grafstenen is wel recentere informatie te vinden).
  3. Gewoon eens zoeken op internet. Een zoekopdracht als "familie x - y" kan heel wat opleveren.
  4. Voor bepaalde gegevens kan men ook terecht in oude telefoonboeken of handelsregisters.

Er zijn er nog andere, maar laat ons hier mee beginnen. Denk eraan dat opzoekingen steeds in opklimmende lijn gebeuren. Als er geen indexen (tafels, klappers) bestaan, dan kan je enkel nagaan wie de partner of ouders waren. Een lijst met kinderen is er niet, tenzij ze gewettigd werden tijdens het huwelijk of dat je toegang hebt tot het Rijksregister natuurlijk.
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen