Reactie plaatsen 
Spaanse periode bronnen
06/03/2018, 18:55 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06/03/2018 om 19:05 door Bernard.)
Bericht: #1
Spaanse periode bronnen
Hoy
Ik ben ergens gestrand rond 1599 met de geboorte van een zoon van een zekere Franciscus Wulfaert. Daar dit het begin was van de Kerkelijke akten ben ik genoodzaakt om oudere (burgerlijke) bronnen te consulteren om meer over Franciscus te vinden. Wat kan u zoal aanraden als bron voor gegevens van de Spaanse periode (vanaf 1550) ? Mvg Bernard
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
07/03/2018, 15:56
Bericht: #2
RE: Spaanse periode bronnen
Over welke regio gaat het? In welke parochie/gemeente werd die eerste zoon gedoopt?
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
07/03/2018, 16:44 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08/03/2018 om 08:39 door Bernard.)
Bericht: #3
De bron werd gevonden in Eggewaartskapelle (Veurne). mvg Bernard
Reageren op dit bericht
08/03/2018, 09:49
Bericht: #4
Mijn eerste idee zou zijn om de staten van goed van Veurne en omgeving te raadplegen. Deze worden in het Rijksarchief in Brugge bijgehouden. Uit ervaring weet ik echter dat deze vrij moeilijk te lezen zijn. Kennis van oud schrift is dus een vereiste.
Je kan natuurlijk ook de archivaris van de stad Veurne contacteren. Die kent misschien nog andere bronnen.
En dan zijn er nog de lokale afdelingen van Familiekunde Vlaanderen die je verder op weg kunnen helpen.
Reageren op dit bericht
08/03/2018, 10:14
Bericht: #5
Bedankt Nand, ik zal eens gaan kijken naar Brugge.
Reageren op dit bericht
11/03/2018, 11:26
Bericht: #6
Nand
Kan OCR software hierbij helpen of staat dit nog in zijn kinderschoenen wat betreft oud (Latijns) handschrift ?
Reageren op dit bericht
11/03/2018, 11:44
Bericht: #7
OCR software om oud schrift te lezen bedoel je? Ik weet dat er een paar projecten lopen, o.a. in de universiteit van Heidelberg, maar dat gaat erg moeizaam. Oud schrift is tijd- en plaatsgebonden en al dikwijls moeilijk te lezen door een mens, laat staan een machine.

Qua bronnen ben ik de website van de Brugse vrijwilligers vergeten. Loont zeker de moeite om eens te raadplegen.
Reageren op dit bericht
11/03/2018, 12:40
Bericht: #8
Die vrijwilligers had ik intussen ook gevonden. Men biedt de bundel van 23 delen aan van de staten van goed van de kasserij Veurne voor €50. Eens kijken over welke jaren dat dit strijkt.
Reageren op dit bericht
16/03/2018, 14:46
Bericht: #9
Dag Nand
Eens naar het Rijksarchief van Brugge geweest, maar niks gevonden die dateert van rond 1600... en in de omgeving van Veurne, pech Confused
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen