Reactie plaatsen 
Regels voor onbekende (voor)namen
01/03/2018, 15:36
Bericht: #1
Regels voor onbekende (voor)namen
Wat is de gangbare manier voor:

1) Een onbekende persoon (kind, echtgeno(o)t(e), ....). Dus waar de naam totaal ontbreekt.
Ik veronderstel dat dat N.N. is. Nomen nescio (NN of N.N.) is een Latijnse uitdrukking die betekent 'ik weet de naam niet' of informeel 'naam onbekend'.
Dus dit is voor mij geen probleem.

2) De voornaam van een dochter van b.v. Jan De Smet is niet gekend. Ze heet dus De Smet, enkel haar voornaam is niet gekend.
N.N. ?
N.N. De Smet?
? De Smet?
Dochter De Smet?

Zijn er hier rond afspraken?

Mvg

Jan De Smet
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
02/03/2018, 09:08
Bericht: #2
RE: Regels voor onbekende (voor)namen
Er bestaan inderdaad verschillende varianten om aan te geven dat een naam of voornaam ontbreekt.

Voor wat de registers betreft hangt veel af van de streek en de persoon die de akten heeft opgesteld. "N.N." ben ik nog maar een paar keer tegengekomen. Dit geeft inderdaad aan dat de (volledige) naam onbekend is. Soms kom ik ook "N.." tegen wat aangeeft dat enkel de familienaam ontbreekt. Deze afkortingen worden doorgaans gebruikt door de persoon die de akte of lijst opstelt.

Bij klappers (tafels, indexen) gaat het eigenlijk om uittreksels van akten waarbij de opsteller aangeeft dat een naam ontbrak in de akte of niet leesbaar was. Dikwijls zie je in zulk geval een "X" staan. Ondanks het feit dat we hier niet veel mee zijn, geeft de X toch aan dat er wel degelijk een poging werd gedaan om naam of voornaam te lezen en dat het niet gewoonweg gaat om een vergetelheid waarbij dat gegeven werd overgeslagen. Sommige van die X-en zijn een eigen leven gaan leiden, denk maar aan de familie "Ickx".

Voor wat je eigen database, website of familieverhaal betreft kan je dus kiezen. Zelf gebruik ik bewust de tekst "(onbekend)" of "(onleesbaar)". Maar er bestaat, bij mijn weten, geen vaste regel.
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
02/03/2018, 17:44
Bericht: #3
RE: Regels voor onbekende (voor)namen
Het gaat wel degelijk over hoe te vermelden tijdens het uitschrijven van je eigen stamboom.

Als ik het goed begrepen heb zijn er dus geen specifieke regels.

Mvg

Jan
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen