Reactie plaatsen 
Debrecen-Machelen aan de Leie
24/01/2018, 23:27 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24/01/2018 om 23:48 door jeronimo6.)
Bericht: #1
Debrecen-Machelen aan de Leie
[font=Arial][size=medium]
Goede Avond

Tijdens het doorzoeken van oude fotos bij familie werden twee fotos getoond van mijn grootmoeder anna margarita de waele en haar zus martha gerarda de waele samen met twee hongaarse zussen, genaamd roza en annuska. De eerste foto is genomen samen met roza in machelen. De tweede foto samen met annuska. Roza is naar schatting geboren rond 1905, annuska is jonger, geboren rond 1910.
De fotos zijn genomen rond 1922. Heeft er iemand een idee waar ik meer informatie zou kunnen vinden waarom deze zussen rond 1922 van Debrecen naar Machelen gereisd zijn?

Met vriendelijke groeten

Jeroen
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08/05/2018, 19:02
Bericht: #2
RE: Debrecen-Machelen aan de Leie
Zou het kunnen dat de zussen zich met Esperanto bezig hielden? Een Robert De Waele leidde rond 1930 een Esperantogroep in Schellebelle. Debrecen is altijd een belangrijke plaats geweest in Esperantokringen. Iemand uit deze stad plaatste in dezelfde periode een correspondentieverzoek in het tijdschrift Belga Esperantisto. Esperanto was in die tijd een van de weinige mogelijkheden voor vrouwen om alleen 'zomaar' op reis te gaan. Er is wel tien jaar verschil met de door u berekende vermoedelijke datum.
Roland Rotsaert
Reageren op dit bericht
08/05/2018, 19:43
Bericht: #3
Goede avond Roland. Ik heb ondertussen meer informatie gekregen. Van 1923 tot 1927 werden kinderen naar Belgie gestuurd om daar te bekomen van de Oorlog. Ik heb ondertussen meer informatie over Roza en Annuska, en verzoek nu via vrienden in Hongarije contact met de familie te krijgen.
Reageren op dit bericht
09/05/2018, 18:17
Bericht: #4
Toevallig staat hierover een artikel in de pas ontvangen nieuwsbrief van het KADOC, https://kadoc.kuleuven.be/actueel/enbr .
Reageren op dit bericht
09/05/2018, 22:55
Bericht: #5
Goede avond Roland

Bedankt voor de link, die stuur ik zeker door naar Hongarije, zodat ze daar de Hongaarse versie van het boek kunnen bestellen. Ik heb de Engelse versie van het boek. De auteur van het boek heeft mij reeds goed geholpen.
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen