Zoekvraag zouaaf in het archief van het Militair Museum in Brussel
Wie in Brussel kan mij helpen iets op te zoeken in het archief van het Militair museum in Brussel?

Mijn overgrootvader Hermanus Theodorus van Hees was een een zouaaf en als zodanig via Brussel naar Italie gereisd. Alle zouaven werden in Brussel geregistreerd en deze archieven worden nog steeds bewaard in het archief van het militair museum in Brussel. Zijn inschrijving heb ik, namelijk 625. Maar in zijn dossier zijn nog minstens 5 documenten opgenomen. Voor mij is de afstand nogal ver (ik woon ten noorden van Amsterdam). Zou iemand die het archief in Brussel bezoekt voor mij zijn dossier kunnen opzoeken en fotograferen?

In ruil kan ik iets opzoeken in een archief in bijvoorbeeld Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Den Haag, Den Bosch of Utrecht.

Met vriendelijke groet,
Frank Visser
Nederland
Antwoord
Op de website van de vrijwilligers van het Rijksarchief van Brugge staat een lijst met overleden Zouaven.
Onder nummer 110 heb ik een zekere Theodoor Van Es teruggevonden, geboren in Meeuwen in 1841 en overleden in Rome in 1868. Is hem dat?

Je kan natuurlijk ook het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis per mail contacteren. Meer informatie vind je op hun website
Antwoord