Schilderijen van Jaak van Wijck (1870-1946)
Ik ben op zoek naar schilderijen van de kunstschilder Jaak van Wijck. Hij studeerde af als landschapsschilder aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten/Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen in 1901. Hij schilderde vakkundige, mooie schilderijen van de Kalmthoutse Heide, langs de Schelde en elders (o.a. ook parken in Antwerpen): meest duinlandschappen, vennen, heidelandschappen, bossen, rivieren en ook oude boerderijen. Jaak van Wijck leefde vanaf ca. 1895 tot zijn overlijden in 1946 in Antwerpen, en woonde sinds ca. 1906 aan de Vinkenstraat in Antwerpen.

Ik ben de afgelopen ca. 6 jaar bezig om een overzicht van zijn leven en kunstwerken te maken. Het is onderdeel van een familieproject (Jaak van Wijck was mijn grootoom).

Heeft u een schilderij gemaakt door Jaak van Wijck, kent u niemand die hem gekend heeft (of zijn vrouw Reine Van Wijck-Schoeters)?

Veel dank alvast. U kunt reageren op mijn e-mailadres: eykmoesgen@hetnet.nl.

Huibert van Eyk.
(21/03/2014, 20:44)eykmoesgen schreef: Ik ben op zoek naar schilderijen van de kunstschilder Jaak van Wijck. Hij studeerde af als landschapsschilder aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten/Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen in 1901. Hij schilderde vakkundige, mooie schilderijen van de Kalmthoutse Heide, langs de Schelde en elders (o.a. ook parken in Antwerpen): meest duinlandschappen, vennen, heidelandschappen, bossen, rivieren en ook oude boerderijen. Jaak van Wijck leefde vanaf ca. 1895 tot zijn overlijden in 1946 in Antwerpen, en woonde sinds ca. 1906 aan de Vinkenstraat in Antwerpen.

Ik ben de afgelopen ca. 6 jaar bezig om een overzicht van zijn leven en kunstwerken te maken. Het is onderdeel van een familieproject (Jaak van Wijck was mijn grootoom).

Heeft u een schilderij gemaakt door Jaak van Wijck, kent u niemand die hem gekend heeft (of zijn vrouw Reine Van Wijck-Schoeters)?

Veel dank alvast. U kunt reageren op mijn e-mailadres: eykmoesgen@hetnet.nl.

Huibert van Eyk.

Beste,
Ik werk aan een publicatie over de molens van Oelegem, Emblem, Broechem en Ranst. In een catalogus van de molententoonstelling van 1939 in het Sterckshof te Deurne, las ik dat er daar zes schilderijen waren van Jaak van Wijck van de molens van Rupelmonde, Bazel, Oelegem, Lillo, Beveren en Retie. De schilderijen werden in bruikleen afgestaan door wijlen Amand de Lattin (o.a. bekend van zijn boek: Doorheen Oud-Antwerpen). Indien ik kon achterhalen waar het schilderij van Oelegem zich nu bevindt, zou dit een kans zijn om er eventueel een reproductie van op te nemen in mijn publicatie. Ik ben daarom ook op zoek naar afstammelingen van Amand de Lattin.
Reageren via: lucanddany@hotmail.be
Met vriendelijke groeten,
Luc Verachtert
Vrijwillige molenaar,
Oelegem