Dienstmeid
De zus van mijn opa is begin 20ste eeuw als dienstmeid vanuit Nederland naar de omgeving van Brussel vertrokken.
Helaas lukt het me niet om in Belgie gegevens over haar te vinden.
Ze heet Barbara Hubertina Maria Bekkers en is geboren op 26 februari 1887 in Sint Odiliënberg (Limburg, Nederland).

Ook haar nicht is naar Brussel gegaan:
Anna Maria Hubertina Bekkers
Geboren op 26 november 1886 in Sint Odiliënberg (Nederland)

Wie kan mij helpen of heeft tips?
Antwoord
(29/10/2021, 23:59)Hansbe schreef: De zus van mijn opa is begin 20ste eeuw als dienstmeid vanuit Nederland naar de omgeving van Brussel vertrokken.
Helaas lukt het me niet om in Belgie gegevens over haar te vinden.
Ze heet Barbara Hubertina Maria Bekkers en is geboren op 26 februari 1887 in Sint Odiliënberg (Limburg, Nederland).
Wie kan mij helpen of heeft tips?

Helaas is de Belgische wetgeving wat strenger dan de Nederlandse: de bevolkingsregisters zijn 120 jaar beschermd en dus maar online raadpleegbaar tot 1900. Gelukkig vinden we in Brussel uw voorouder terug, zie bijlage. Alleen de bevolkingsregisters tot 1900 zijn beschikbaar, daarin werden echter de "ingekomen personen" steeds bijgeschreven gedurende 10 jaar, vandaar dat ze erin voorkomt. De steekkaart is een deel van de index van toen, de kleuren hebben een betekenis zodat de rode Y135 naar het juiste register/bladzijde verwjst (zie bijlage). Wel mooi is dat u het adres kunt zien, dat ze naar Elsene (Ixelles) verhuisde, alsook op de steekkaart de achternaam van haar latere echtgenoot.

Bijlagen Miniatuurweergaven

.pdf   1900_Y001_00135.pdf (Grootte: 1,46 MB / Aantal keer gedownload: 12)
Antwoord
De Belgische regelgeving verklaart veel waarom ik zo weinig kan vinden. Dank voor de steekkaart en de uitleg daarover. Weer een stap in de goede richting.

Wat uit het stuk blijkt is dat twee voorouders rond dezelfde tijd naar Brussel gingen (ook dat was voor mij onbekend.

Mijn zoektocht raakt nu twee dames:
Barbara Maria Hubertina Bekkers
Geboren 26 februari 1887 in Sint Odiliënberg

En
Anna Maria Hubertina Bekkers
Geboren 26 november 1886 in Sint Odiliënberg (NL)
Antwoord
Ik zag in het bevolkingsregister dat ook haar tante Gertrude Hubertine Bekkers (°StOdB 10 feb 1876) naar Brussel kwam als dienstmeid en daar huwde op 17 apr 1901
Antwoord