Lijst van poorters
Dag allen,

Ik ben op zoek naar lijst van (buiten & binnen) poorters uit Kortrijk rond ca. 1600.
Daarmee bedoel ik niet de poortersboeken die je kan opvragen in het rijksarchief (want die zijn vaak heel moeilijk leesbaar).
Maar eerder een (alfabetische of chronologische) index van de personen in die poortersboeken. Bestaat er zo'n lijst ?

Ik vond online het volgende terug :
"De buitenpoorters van Kortrijk in de Roede van Tielt (1639-1720)" door Jan Callens.
Dat zou zo'n index van buitenpoorters moeten zijn. Echter ik kan de lijst online nergens terug vinden.

Iemand die mij kan helpen bij het vinden van zo'n lijst van Kortrijkse poorters (rond ca. 1600) ?

Vriendelijke groeten

Boris
Antwoord
Familiekunde Kortrijk al eens geprobeerd?

https://www.kortrijk.be/vereniging/famil...andel-leie
Antwoord
(17/08/2021, 08:22)Nand schreef: Familiekunde Kortrijk al eens geprobeerd?

https://www.kortrijk.be/vereniging/famil...andel-leie

Hallo Nand,
Bedankt voor uw reactie.
Helaas, op Familiekunde Kortrijk is niets te vinden.
Antwoord
Je gaat naar de bibliotheek van Familiekunde Vlaanderen

je vult in "poorters kortrijk" en klik op [Zoek]

Er staan verschillende artikels en boeken in de lijst.
Antwoord
Dit zijn de poortersboeken op FamilySearch.

https://www.familysearch.org/search/cata...%20Library
Antwoord
(23/08/2021, 09:10)wouter schreef: Dit zijn de poortersboeken op FamilySearch.

https://www.familysearch.org/search/cata...%20Library

Bedankt voor je reactie Wouter.
Deze heb ik zelf ook kunnen vinden.
Echter is het me niet meteen duidelijk hoe de poortersboeken werken.
Komen alle poorters jaarlijks terug aan bod in de boeken ? of worden ze slechts 1 x genoteerd voor de rest van hun leven ?

Het lijkt me niet evident om door een lange rij poorters een voorouder te gaan zoeken.
Daarom vroeg ik mij af of er geïndexeerde lijsten (chronologisch of alfabetisch) bestonden die het zoeken wat zouden vergemakkelijken ?

Vriendelijke groeten
Antwoord
(17/08/2021, 19:16)Nand schreef: Je gaat naar de bibliotheek van Familiekunde Vlaanderen

je vult in "poorters kortrijk" en klik op [Zoek]

Er staan verschillende artikels en boeken in de lijst.

Bedankt voor de tip Nand.
Ik had de bibliotheek van Familiekunde Vlaanderen nog niet doorzocht.
Ik neem dat de gewenste artikels / boeken enkel raadpleegbaar zijn in hun lokale archief ? en niet online ?

Er is inderdaad veel terug te vinden als je zoekt naar "poorters Kortrijk",
maar ik zie niet direct een lijst die mij verder zou helpen. tenzij ik verkeerd kijk.

Vriendelijke groeten
Antwoord
Boris,

Ik ben zelf geen expert maar voor zover ik kan zien worden de poorters en buitenpoorters er jaarlijks in genoteerd in volgorde van ancienniteit. Mijn voorouders schuiven in elk geval met de jaren op van achteraan tot vooraan de lijst en dan verdwijnen ze weer. Op die manier kan je een beetje schatten wanneer ze moeten volwassen geworden of gehuwd zijn en wanneer ze waarschijnlijk overleden zijn. De lijsten waren eigenlijk instrumenten om bij te houden wie zijn (of haar) bijdrage tijdig betaald had.

Bij mijn weten zijn die boeken voor Kortrijk niet geïndexeerd. Het heeft dan ook weinig zin er blindelings te gaan in zoeken maar als je weet welke voorouders je wil opzoeken en waar ze in welke periode leefden, kan je daar nog veel informatie uit halen. Wat wel een beetje kan helpen is dat de volgorde van de gemeenten altijd dezelfde is. Als je er een tijdje in bezig bent, wordt het op die manier relatief eenvoudig om jaar na jaar de lijst van dezelfde gemeente op te zoeken. Interessant is daarbij ook dat altijd de vader vermeld wordt. Dat helpt om mensen met dezelfde naam van elkaar te kunnen onderscheiden.

Als je er alleen niet uit raakt en me concreet kan zeggen wie je wil opzoeken en in welke periode die waar leefde, wil ik je wel op weg helpen.

Wouter
Antwoord
(24/08/2021, 14:45)wouter schreef: Boris,

Ik ben zelf geen expert maar voor zover ik kan zien worden de poorters en buitenpoorters er jaarlijks in genoteerd in volgorde van ancienniteit. Mijn voorouders schuiven in elk geval met de jaren op van achteraan tot vooraan de lijst en dan verdwijnen ze weer. Op die manier kan je een beetje schatten wanneer ze moeten volwassen geworden of gehuwd zijn en wanneer ze waarschijnlijk overleden zijn. De lijsten waren eigenlijk instrumenten om bij te houden wie zijn (of haar) bijdrage tijdig betaald had.

Bij mijn weten zijn die boeken voor Kortrijk niet geïndexeerd. Het heeft dan ook weinig zin er blindelings te gaan in zoeken maar als je weet welke voorouders je wil opzoeken en waar ze in welke periode leefden, kan je daar nog veel informatie uit halen. Wat wel een beetje kan helpen is dat de volgorde van de gemeenten altijd dezelfde is. Als je er een tijdje in bezig bent, wordt het op die manier relatief eenvoudig om jaar na jaar de lijst van dezelfde gemeente op te zoeken. Interessant is daarbij ook dat altijd de vader vermeld wordt. Dat helpt om mensen met dezelfde naam van elkaar te kunnen onderscheiden.

Als je er alleen niet uit raakt en me concreet kan zeggen wie je wil opzoeken en in welke periode die waar leefde, wil ik je wel op weg helpen.

Wouter

Dag Wouter

Als ze volgens u jaarlijks terug te vinden zouden moeten zijn in de boeken dan ben ik op zoek naar het volgende :

-periode  1600-1625 voor een persoon in Kortrijk.
-periode  1685-1995 voor een persoon in Harelbeke

Kunt u mij met deze informatie op het juiste pad zetten ?

Alvast bedankt
Antwoord
Wat Kortrijk betreft, vind ik in de lijst alleen de "Parochie van Kortrijk". Dat is nogal een uitgebreide lijst en het lijkt me plausibel dat dat de poorters van Kortrijk zelf zijn. Het verwondert me wel dat die niet vooraan staat maar daar is misschien een reden voor.

Jouw periode 1600-1625 staat verspreid over vier lijsten: 1589-1603, 1604-1613, 1614-1621 en 1622-1630. Als je bijvoorbeeld de lijst neemt van 1604-1613, zie je dat de eerste bladzijden (het jaar 1604) nogal beschadigd en lelijk geschreven zijn. Ik neem dus gemakshalve het volgend jaar, 1605, en zoek daarin de parochie van Kortrijk die redelijk achteraan staat. Daar moet je dan wel alle namen doorlopen om degene(n) te vinden waarnaar je op zoek bent.

Je kan met de kleine menubalk links wisselen tussen de weergave van één pagina (om te lezen) of meerdere pagina's (om te zoeken en te bladeren). Dat laatste overzicht is handig omdat je alleen al door het verschil in geschrift soms kan zien waar een nieuw jaar (of over het algemeen een nieuwe reeks) begint.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/...cat=118167

Harelbeke is gemakkelijker omdat dat altijd de eerste gemeente is. Voor de periode die je interesseert, 1685-1695, heb je twee lijsten: 1678-1690 en 1691-1704. Dan neem je bijvoorbeeld de lijst 1678-1690 en blader je (via de weergave meedere pagina's) naar 1685. In de hoofding kan je dan nog eens checken dat het wel degelijk om 1685 gaat en meteen daarna begint de lijst van Harelbeke.

Antwoord
(26/08/2021, 11:19)wouter schreef: Wat Kortrijk betreft, vind ik in de lijst alleen de "Parochie van Kortrijk". Dat is nogal een uitgebreide lijst en het lijkt me plausibel dat dat de poorters van Kortrijk zelf zijn. Het verwondert me wel dat die niet vooraan staat maar daar is misschien een reden voor.

Jouw periode 1600-1625 staat verspreid over vier lijsten: 1589-1603, 1604-1613, 1614-1621 en 1622-1630. Als je bijvoorbeeld de lijst neemt van 1604-1613, zie je dat de eerste bladzijden (het jaar 1604) nogal beschadigd en lelijk geschreven zijn. Ik neem dus gemakshalve het volgend jaar, 1605, en zoek daarin de parochie van Kortrijk die redelijk achteraan staat. Daar moet je dan wel alle namen doorlopen om degene(n) te vinden waarnaar je op zoek bent.

Je kan met de kleine menubalk links wisselen tussen de weergave van één pagina (om te lezen) of meerdere pagina's (om te zoeken en te bladeren). Dat laatste overzicht is handig omdat je alleen al door het verschil in geschrift soms kan zien waar een nieuw jaar (of over het algemeen een nieuwe reeks) begint.

Harelbeke is gemakkelijker omdat dat altijd de eerste gemeente is. Voor de periode die je interesseert, 1685-1695, heb je twee lijsten: 1678-1690 en 1691-1704. Dan neem je bijvoorbeeld de lijst 1678-1690 en blader je (via de weergave meedere pagina's) naar 1685. In de hoofding kan je dan nog eens checken dat het wel degelijk om 1685 gaat en meteen daarna begint de lijst van Harelbeke.

Heel erg bedankt voor de uitleg, Wouter !
Nu ik snap hoe de poortersboeken werken,  gaat het zoeken veel eenvoudiger.

Groeten
Antwoord
Graag gedaan!
Antwoord
Boris,

Ik zie juist op de site van het rijksarchief dat dit bijna allemaal lijsten van enkel buitenpoorters zijn. Vandaar dat er geen lijst is van Kortrijk zelf. Alleen voor 1440 en 1530 zou er een lijst raadpleegbaar zijn van zowel binnen- als buitenpoorters.

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/eadid/BE-A0516_109054_107734_DUT/open/c:0.c:5.

Wouter
Antwoord
(27/08/2021, 11:41)wouter schreef: Boris,

Ik zie juist op de site van het rijksarchief dat dit bijna allemaal lijsten van enkel buitenpoorters zijn. Vandaar dat er geen lijst is van Kortrijk zelf. Alleen voor 1440 en 1530 zou er een lijst raadpleegbaar zijn van zowel binnen- als buitenpoorters.

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/eadid/BE-A0516_109054_107734_DUT/open/c:0.c:5.

Wouter

Dag Wouter,

Ik zie nu pas dat het enkel om buitenpoorters zou gaan...
Vandaar misschien dat ik tot op heden de persoon naar wie ik op zoek was niet teruggevonden heb in deze lijsten, ondanks uw goeie zoek-tips.

Denkt u dat kleine parochies (onderdeel van de kasselrij Kortrijk in die tijd) ook eigen poortersboeken hadden (met een onderscheid tussen binnen-en buitenpoorters) ?
De lijsten die u mij doorstuurde zijn duidelijk in Kortrijk opgemaakt en vermelden de buitenpoorters in Kortrijks verschillende parochies.

Ik vind het namelijk heel vreemd dat ik de persoon naar wie ik op zoek ben nergens in de lijsten terug vind.
Hij was namelijk een proost (hoofd schepenbank) en later ook burgemeester van Harelbeke eind 17e eeuw.
Dan zou ik toch verwachten dat hij in deze lijsten onder "Harelbeke" zou moeten staan. Maar nergens te vinden.
Zou het dus kunnen dat Harelbeke ook zelf eigen (binnen)poortersboeken heeft en dat hij daar in zou staan ?
Aangezien de door u doorgestuurde lijsten over de buitenpoorters van Kortrijk gaat, dus eigenlijk mensen die op het land woonden.

Vriendelijke groeten

Boris
Antwoord
Ik denk niet dat een stadje als Harelbeke eigen poorters en buitenpoorters had. Maar het is niet noodzakelijk dat elke belangrijke persoon in Harelbeke ook buitenpoorter van Kortrijk was. Daar zat een belasting aan vast en als je geen zaken deed in Kortrijk, had het ook geen zin die bijdrage te betalen. Het is dus best mogelijk dat een belangrijke inwoner, zelfs een burgemeester, van harelbeke toch geen buitenpoorter van Kortrijk was.

En als je spreekt van eind 17e eeuw, moet je hem toch terugvinden in de parochieregisters? Harelbeke heeft voor zover ik weet zeer goed gedocumenteerde registers waar vb bij een huwelijk soms zelfs de namen van de vader en grootvader van bruid en bruidegom vermeld worden.
Antwoord
(29/08/2021, 21:19)wouter schreef: Ik denk niet dat een stadje als Harelbeke eigen poorters en buitenpoorters had. Maar het is niet noodzakelijk dat elke belangrijke persoon in Harelbeke ook buitenpoorter van Kortrijk was. Daar zat een belasting aan vast en als je geen zaken deed in Kortrijk, had het ook geen zin die bijdrage te betalen. Het is dus best mogelijk dat een belangrijke inwoner, zelfs een burgemeester, van harelbeke toch geen buitenpoorter van Kortrijk was.

En als je spreekt van eind 17e eeuw, moet je hem toch terugvinden in de parochieregisters? Harelbeke heeft voor zover ik weet zeer goed gedocumenteerde registers waar vb bij een huwelijk soms zelfs de namen van de vader en grootvader van bruid en bruidegom vermeld worden.

zijn huwelijk en kinderen vind ik inderdaad makkelijk terug in Harelbeke.
Echter ik heb een vermoeden dat hij niet afkomstig is uit Harelbeke, aangezien ik zijn geboorteakte niet vind.
Hij staat echter wel op de lijsten van de volkstelling van 1679.
In dat jaar wordt hij tevens ook proost van de schepenbank van Harelbeke, iets later burgemeester.

Vandaar mijn zoektocht in de poortersboeken.
Ik ken de voornaam van zijn vader, maar niets meer.
Ik weet dat hij begin 18e eeuw ook decaan was van de smedersgilde van Sint-Elooi ...
En in Kortrijk (vlak naast Harelbeke) was er sprake van een gildehuis van de smeden St. Elooi.
Vandaar dat ik mijn zoektocht verder zette in Kortrijk.

Boris
Antwoord
(16/08/2021, 20:33)BorisDekorte schreef: Dag allen,

Ik ben op zoek naar lijst van (buiten & binnen) poorters uit Kortrijk rond ca. 1600.
Daarmee bedoel ik niet de poortersboeken die je kan opvragen in het rijksarchief (want die zijn vaak heel moeilijk leesbaar).
Maar eerder een (alfabetische of chronologische) index van de personen in die poortersboeken. Bestaat er zo'n lijst ?

Ik vond online het volgende terug :
"De buitenpoorters van Kortrijk in de Roede van Tielt (1639-1720)" door Jan Callens.
Dat zou zo'n index van buitenpoorters moeten zijn. Echter ik kan de lijst online nergens terug vinden.

Iemand die mij kan helpen bij het vinden van zo'n lijst van Kortrijkse poorters (rond ca. 1600) ?

Vriendelijke groeten

Boris
Antwoord
Uitgave "De buitenpoorters van Kortrijk in de Roede van Tielt (1639-1720)" door Jan Callens, kan nog steeds verkregen worden via Familiekunde Vlaanderen regio Tielt
Antwoord
(02/09/2021, 21:25)jcallens schreef: Uitgave "De buitenpoorters van Kortrijk in de Roede van Tielt (1639-1720)" door Jan Callens, kan nog steeds verkregen worden via Familiekunde Vlaanderen regio Tielt

Ik veronderstel aan uw accountnaam te zien dat ik met de auteur Jan Callens zelf spreek ? Smile 
Is er een mogelijkheid dat u mij deze lijst digitaal zou kunnen opsturen via mail ?
Ik ben niet van deze streken dus dat zou het voor mij wel vergemakkelijken.
Zo niet zal ik een bezoekje moeten brengen aan Tielt.

Mvg

Boris
Antwoord