Lommel geboorteakten 1700 - 1730
Ik neem deel aan het mamamitoproject en ben op zoek naar Margareta Ha(e)negreefs gehuwd met Arnoldus Coninckx, datum en plaats onbekend.
Van Ida Coninckx, één van haar dochters heb ik de doopakte en de overlijdensakte, dus OK voor mamamito, maar omdat ik vast zat zocht ik de de huwelijksakte en vond  Jan Haeren en Ida "Aart" Conighs: Lommel 15-12-1785 & 15-01-1786. Spijtig genoeg staat er niets vermeld over de ouders, noch de geboortedatums van bruid en bruidegom en bij Ida staat de naam "Aart" bijgevoegd wat ik niet terugvind op de geboorteakte. Deze akte werd ondertekend door een 'schepen', denk ik. Was er ook een kerkelijke akte opgetekend door de pastoor ?
Ik vond ook de overlijdensakte van Jan Haeren op 13-08-1811 te Heist-op-den-Berg, waar als echtgenote Ida Koninckx op staat.
Vandaag vond ik in het register van doopakten van Lommel één Margareta Hanegrafs geboren op 16-04-1725, het aktenummer is niet goed leesbaar 15 of 5 ? De originele akte vind ik niet online en heb de vraag gesteld aan het Rijksarchief.
Graag hulp ivm huwelijksakte (ondertrouw), en zoekopties om meer te weten te komen ivm Margareta Hanegreefs en Arnoldus Coninckx.
Antwoord
De 4 PDF bijlagen kunnen niet gedownload worden, ik krijg steeds een foutmelding. Misschien eens een ander formaat proberen?
Antwoord
Ik heb even gekeken. 
Voor wat onderlijnd is heb ik de akten nagekeken. De rest moet u zelf maar verder nakijken en de akten opzoeken.  
Margaretha Hanegreefs/Hanegraefs °Lommel 16 04 1725 
dochter van Franciscus Hanegreefs °Lommel 18 06 1676 en Maria Beysen °24 11 1685 (Maria Beysen is dochter van Antonius Beysen en Maria Van Ham) 
Margaretha huwt met Arnoldus Adriaan Konings (Coninx, Conings, Coninckx) 
hebben kinderen in Lommel. Behalve Maria, Henricus, Anna Margarethe, Maria Catharina, Elisabeth Coninghs/Coninckx/Coninx ook nog:
Aldegonde Konings °6 Feb 1759 Lommel en Ide/Ida Konings °12 Apr 1761 Lommel (het is Ida die met Jan Haeren trouwde) 
Aldegonde trouwt in Lommel op 25 05 1785 (huw akte blz 421) met Wilhelmus (Guilielmus) Kuyken/Keyken °23 07 1759 in Balen (geb akte pag 84) en hij overlijdt 24 01 1833 in Lommel (ovl akte nr 12)
zijn ouders zijn Joannes Kuyken uit Bergeyck en Maria Sporen ook uit Bergeyck. 
ze hebben 5 kinderen waarvan de oudste Anna Margaretha Kuyken ° 25 10 1785 Lommel (dopen blz 209) is.
Aldegonde sterft en Wilhelmus hertrouwt 16 02 1824 in Lommel met een oudere weduwe Maria Josepha Hanegreefs (°18 06 1784 Bastogne, ovl 1870 Lommel, wed. van Anthony Van Kerckhoven, hadden veel kinderen) 
en ze krijgen nog twee kinderen namelijk Henricus Keyken (Cuyken) °24 mei 1824 Lommel en Aldegondis Kuyken (Keijken) °18 mei 1827 Lommel. 
Antwoord
(25/06/2020, 10:52)Dahlqvist schreef: Ik heb even gekeken. 
Voor wat onderlijnd is heb ik de akten nagekeken. De rest moet u zelf maar verder nakijken en de akten opzoeken.  
dochter van Franciscus Hanegreefs °Lommel 18 06 1676 en Maria Beysen °24 11 1685 (Maria Beysen is dochter van Antonius Beysen en Maria Van Ham) 
hebben kinderen in Lommel. Behalve Maria, Henricus, Anna Margarethe, Maria Catharina, Elisabeth Coninghs/Coninckx/Coninx ook nog:
Aldegonde Konings °6 Feb 1759 Lommel en Ide/Ida Konings °12 Apr 1761 Lommel (het is Ida die met Jan Haeren trouwde) 
Aldegonde trouwt in Lommel op 25 05 1785 (huw akte blz 421) met Wilhelmus (Guilielmus) Kuyken/Keyken °23 07 1759 in Balen (geb akte pag 84) en hij overlijdt 24 01 1833 in Lommel (ovl akte nr 12)
ze hebben 5 kinderen waarvan de oudste Anna Margaretha Kuyken ° 25 10 1785 Lommel (dopen blz 209) is.
Aldegonde sterft en Wilhelmus hertrouwt 16 02 1824 in Lommel met een oudere weduwe Maria Josepha Hanegreefs (°18 06 1784 Bastogne, ovl 1870 Lommel, wed. van Anthony Van Kerckhoven, hadden veel kinderen) 
en ze krijgen nog twee kinderen namelijk Henricus Keyken (Cuyken) °24 mei 1824 Lommel en Aldegondis Kuyken (Keijken) °18 mei 1827 Lommel. 

Hartelijk bedankt voor de gegevens. 
Ik kan geen bijlagen invoegen (printscreen van geboorte Margareta Hanegreefs komt uit de alfabetische lijst van de dopen; de akte zelf vind ik niet in het Rijksregister omdat de gedigitaliseerde akten beginnen van 1759. 

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-ar...3A93.#c:93.

Moet ik naar het Rijksarchief in Hasselt voor kopies van de originelen of naar Lommel ?
Antwoord
(25/06/2020, 12:10)Sweetgardener schreef:
(25/06/2020, 10:52)Dahlqvist schreef: Ik heb even gekeken. 

Hartelijk bedankt voor de gegevens. 
Ik kan geen bijlagen invoegen (printscreen van geboorte Margareta Hanegreefs komt uit de alfabetische lijst van de dopen; de akte zelf vind ik niet in het Rijksregister omdat de gedigitaliseerde akten beginnen van 1759. 

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-ar...3A93.#c:93.

Moet ik naar het Rijksarchief in Hasselt voor kopies van de originelen of naar Lommel ?
Antwoord
Op de website van het Algemeen Rijksarchief staan inderdaad niet alle akten. Het klinkt raar maar de akten werden door de Latter Day Saints (beter bekend als de mormoonse kerk) op microfilm gezet in de jaren 60-70 en later. Het rijksarchief gebruikt nu dezelfde oude opnamen op de website en zal aanvullen met eigen opnamen. Nog raarder is dat de mormonen méér microfilms en dus akten online hebben dan ons eigen rijksarchief, bijvoorbeeld soms huwelijksbijlagen, militieregisters en bevolkingsregisters. Geen nood: je vindt akten van héél de wereld terug op Familysearch.org (een gebruikersnaam an paswoord aanmaken, is gratis) en voor Lommel staan er weldegelijk oudere en meer akten. Bovendien vinden de meeste mensen de Familysearch-manier om door de beelden te bladeren veel beter en sneller. Let wel, er is ook een zoekfunctie maar die betreft natuurlijk alleen de geïndexeerde akten.
Antwoord
Ik had eerder al gezocht op FamilySearch.org via "Records", Search with life event "Birth", Birthplace Lommel, Birth Year: 1725 ingegeven. De gegevens en aktes die worden gegeven zijn dezelfde die ik online in het Rijksarchief had gevonden:
overlijdens Ide Conings in 1831; Aldegondis in 1814 en Anne-Marie in 1813.  Maar geen geboorte-, huwelijks- of overlijdensakte Van Hanegreefs Margareta.
Zoek ik op de verkeerde manier ? Bestaat er ergens een zoekactie waar ik direct in de parochieregisters dopen, huwelijken en overlijdens per jaar kan bladeren ?
Antwoord
(25/06/2020, 14:31)Sweetgardener schreef: Ik had eerder al gezocht op FamilySearch.org via "Records", Search with life event "Birth", Birthplace Lommel, Birth Year: 1725 ingegeven. De gegevens en aktes die worden gegeven zijn dezelfde die ik online in het Rijksarchief had gevonden:
overlijdens Ide Conings in 1831; Aldegondis in 1814 en Anne-Marie in 1813.  Maar geen geboorte-, huwelijks- of overlijdensakte Van Hanegreefs Margareta.
Zoek ik op de verkeerde manier ? Bestaat er ergens een zoekactie waar ik direct in de parochieregisters dopen, huwelijken en overlijdens per jaar kan bladeren ?

Vergeet die index - die omvat misschien 1% van alle akten. 
Open bovenaan het menu Search en klik op Catalog en bij Place intikken "Lommel"  dan krijg je Belgium, Limburg, Lommel. Op Search klikken dan zie je 
-Belgium, Limburg, Lommel - Church records ( 1 )
-Belgium, Limburg, Lommel - Civil registration ( 3 )
-Belgium, Limburg, Lommel - Population ( 1 )
de eerste optie opent een hele lijst namelijk deze 
https://www.familysearch.org/search/cata...%20Library 
en dan kiezen maar. Waar een cameraatje bij staat is online, een filmrolletje betekent dat je die films in een centrum van de mormonen moet gaan bekijken.
Antwoord
(25/06/2020, 15:41)Dahlqvist schreef:
(25/06/2020, 14:31)Sweetgardener schreef: Ik had eerder al gezocht op FamilySearch.org via "Records", Search with life event "Birth", Birthplace Lommel, Birth Year: 1725 ingegeven. De gegevens en aktes die worden gegeven zijn dezelfde die ik online in het Rijksarchief had gevonden:

Vergeet die index - die omvat misschien 1% van alle akten. 
Open bovenaan het menu Search en klik op Catalog en bij Place intikken "Lommel"  dan krijg je Belgium, Limburg, Lommel. Op Search klikken dan zie je 
-Belgium, Limburg, Lommel - Church records ( 1 )
-Belgium, Limburg, Lommel - Civil registration ( 3 )
-Belgium, Limburg, Lommel - Population ( 1 )
de eerste optie opent een hele lijst namelijk deze 
https://www.familysearch.org/search/cata...%20Library 
en dan kiezen maar. Waar een cameraatje bij staat is online, een filmrolletje betekent dat je die films in een centrum van de mormonen moet gaan bekijken.

Heel erg bedankt voor al uw hulp en uitleg ! 
Nu kan ik er teug in vliegen.
Een heel fijne avond.
Antwoord