De Veirman Lochristi
Hallo,

Ik ben op zoek naar één van m'n voorouders. Start van m'n zoektocht is begonnen bij de huwelijksakte van m'n overgrootouders Joannes Van de Velde en Clothilde Van Peteghem dat ik terugvond in de huwelijkregisters van Lochristi.
In de akte is er sprake van het overlijden van Ursula De Veirman, overleden te Lochristi  op 30/04/1890.
Als ik dan verder kijk in de 10-jarige overlijdens register van Lochristi (1881-1890), vind ik haar niet terug; Ook niet in de overlijdenaktes van het jaar 1890 op de precieze dag 30 april 1890.
Ik zit dus nu wat vast; Moet ik ergens anders kijken? Omliggende gemeentes?
Antwoord
Wordt Ursula in de huwelijksakte vermeld als de overleden moeder van Johannes of van Clothilde?
Antwoord
(18/01/2020, 17:00)Nand schreef: Wordt Ursula in de huwelijksakte vermeld als de overleden moeder van Johannes of van Clothilde?

Beste Nand,

Dank voor je antwoord. Het gaat hier om de overleden moeder van Johannes ( in de akte Joannes) en Ursula is de echtgenoot van Seraphine (Seraphinus)
Antwoord
Heel eigenaardig.  Geen spoor van de overlijdensakte van Ursula De Veirman op 30 april 1890.  Ook in de bijlagen achter de laatste overlijdensakte van 1890 is er niets te vinden.
De alternatieve schrijfwijzen van Lochristi (Loochristy, Loochristi) leveren ook niets op.

Misschien eens bellen naar de burgerlijke stand van Lochristi en vragen of ze daar iets meer van weten?
Of eerst eens aankloppen bij Familiekunde regio Gent.
Antwoord
Heeft Joannes Van de Velde geen broers of zussen van dezelfde moeder Ursula?
Als die broers of zussen dan getrouwd zijn, moeten hun huwelijksakten ook iets kunnen vertellen.
Antwoord
(19/01/2020, 23:34)Nand schreef: Heeft Joannes Van de Velde geen broers of zussen van dezelfde moeder Ursula?
Als die broers of zussen dan getrouwd zijn, moeten hun huwelijksakten ook iets kunnen vertellen.

Beste Nand,

Ondertussen heb ik m'n zoektocht op een andere manier uitgewerkt en op zoek gegaan naar huwelijksakte(s) van de vader van Joannes (ook één van m'n voorvaderen). Zo heb ik de ontdekking gedaan dat de vader van Joannes drie maal is getrouwd (2x hertrouwd). Bij de laatste trouwakte staat Ursula De Veirman als overleden op 30 april 1889...
Op zoek gegaan in het jaar 1889 en ja hoor, op de opgegeven datum staat haar overlijden in Lochristi (Loochristi) ingeschreven.
Blijkt dus een fout te zijn geslopen bij het schrijven van de huwelijksakte bij Joannes en Clothilde; 1890 in plaats van 1889.
Vandaar dat er niks te vinden is.
Opgelost dus!
Hartelijk dank voor jouw tips en opzoekingswerk!
Antwoord