Interpretatie van SVG
Ten eerste denk ik niet dat het hier een "staat van goed" betreft, eerder een uittreksel uit een of andere boekhouding.  Een staat van goed begint doorgaans met de geijkte term "Inventaris, staat ende verdeel van de goederen gevonden ten sterfhuize van ...".  De term kan variëren al naargelang de opsteller, maar lijkt toch op voorgaande.

Dat ik aan een boekhouding denk komt omdat iedere rubriek telkens met het woord 'item' begint (wat wel degelijk een Nederlandse term is) en het een lijst van werkzaamheden betreft, waarschijnlijk van dagloners.  Heb je ook een scan van de eerste bladzijden?  Dat zou kunnen helpen.

Ten tweede moet je oppassen met valse vrienden.  De betekenis van bepaalde woorden kan evolueren doorheen de jaren.  Daarom verwees ik ook naar de historische woordenboeken om het woord in zijn tijdsgeest te plaatsen.  Streektalen (dialecten) kunnen in bepaalde gevallen helpen om een oud woord te begrijpen maar dikwijls wijken ze zo sterk af van de eigenlijke betekenis dat dit beter niet als enige referentie wordt gebruikt.

De term “overschieten” zou vandaag als “overslaan” bekend zijn.  Denk maar aan overslaghavens waarbij de lading van een schip op het andere wordt overgebracht. 
“Twee voren gelabeurt” zou ik ook lezen als twee rijen bewerkt.  Waarschijnlijk eerst met de spade omgespit en bemest, wat later bezaaid.

Kan je een paar bladzijden van het document opladen?  Dat zou een beter idee geven waarover het gaat.
Antwoord

Berichten in dit topic
Interpretatie van SVG - door JOHAN1965 - 26/09/2021, 13:06
RE: Interpretatie van SVG - door Nand - 26/09/2021, 13:15
RE: Interpretatie van SVG - door wouter - 26/09/2021, 15:58
RE: Interpretatie van SVG - door Nand - 26/09/2021, 16:56
RE: Interpretatie van SVG - door JOHAN1965 - 27/09/2021, 04:15
RE: Interpretatie van SVG - door Nand - 27/09/2021, 08:00