Forum Histories vzw
Familie Disco: notaris, koster/schoolmeester, kerkmeester in Zandhoven rond 1640 - Afdrukversie

+- Forum Histories vzw (https://forumfamiliekundeheemkunde.be)
+-- Forum: Ik wil meer weten over (https://forumfamiliekundeheemkunde.be/forum-1.html)
+--- Forum: Personen/voorouders (https://forumfamiliekundeheemkunde.be/forum-3.html)
+--- Topic: Familie Disco: notaris, koster/schoolmeester, kerkmeester in Zandhoven rond 1640 (/thread-1508.html)

Familie Disco: notaris, koster/schoolmeester, kerkmeester in Zandhoven rond 1640 - PaulD - 12/10/2021

Goedendag,

Ik heb een vraag als het mag.
Mijn familie van vaderskant, genaamd Disco, gaat in elk geval terug tot Zandhoven. Fransciscus Disco (geboren in 1588 te Breda) was notaris, zijn zoon Cornelis was koster/schoolmeester en zoon Jacques was kerkmeester. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet meer kinderen waren. Ik kan online wel wat mogelijke namen vinden, maar geen aktes. Uiteraard heb ik ook in het Rijksarchief gebladerd.
Het was natuurlijk oorlogstijd, het lijkt erop dat een deel van de familie in Halsteren woonde (bij Bergen op Zoom), maar dus ook in Zandhoven.

Mijn vraag: waar zou ik de meeste kans maken in fysieke bronnen? 

Overigens ben ik ook benieuwd of iemand bekend is met literatuur over Zandhoven of Viersel van rond 1590-1650.

RE: Familie Disco: notaris, koster/schoolmeester, kerkmeester in Zandhoven rond 1640 - Nand - 12/10/2021

Graag iets meer informatie.
Waar en wanneer is vader Franciscus getrouwd?

RE: Familie Disco: notaris, koster/schoolmeester, kerkmeester in Zandhoven rond 1640 - PaulD - 12/10/2021

(12/10/2021, 09:32)Nand schreef: Graag iets meer informatie.
Waar en wanneer is vader Franciscus getrouwd?

Goedemorgen,

Mijn meest concrete antwoord: dat weet ik niet. Ik weet wel dat Fransciscus is getrouwd met Marguerite Bocquet (Boulogne sur mer, 10-2-1598).
Maar waar ze elkaar ontmoet hebben en waar/wanneer ze getrouwd zijn is onduidelijk. Ik weet dat Fransciscus in Breda is geboren (1588) en dat hij in 1610 koster en schoolmeester werd van de St Willibrordus in Viersel. Later is hij gezien als notaris.
Van Marguerite weet ik dat haar vader is verdonken in Boulogne toen zij net 10 was.

RE: Familie Disco: notaris, koster/schoolmeester, kerkmeester in Zandhoven rond 1640 - Nand - 12/10/2021

Ik zou geneigd zijn om in Boulogne op zoek te gaan naar een huwelijksakte, want doorgaans werd er in parochie van de bruid getrouwd, tenzij ze "ontvoerd" werd natuurlijk.
Maar Franciscus wordt koster in 1610 in Viersel, hij is dan 22 jaar oud.  Zou hij dan reeds getrouwd zijn?
Enig idee waar en wanneer hun oudste kind werd geboren?

RE: Familie Disco: notaris, koster/schoolmeester, kerkmeester in Zandhoven rond 1640 - PaulD - 12/10/2021

Dank voor de tip. Ik heb wel al online in Boulogne gezocht. En kon tot de overgrootvader komen van Marguerite. Maar voorzover ik heb kunnen achterhalen is hun eerste kind, Cornelis, geboren rond 1620 in Zandhoven. Ik heb echter geen geboorteakte gezien, deze info komt van genealogische sites.

Ik zou inderdaad ook geholpen zijn met info over Marguerite. Misschien toch weer eens een trip naar Boulogne maken (waar ik puur toevallig vorig jaar op vakantie was).