Forum Histories vzw
Dekeersschieter - Afdrukversie

+- Forum Histories vzw (https://forumfamiliekundeheemkunde.be)
+-- Forum: Ik wil meer weten over (https://forumfamiliekundeheemkunde.be/forum-1.html)
+--- Forum: Personen/voorouders (https://forumfamiliekundeheemkunde.be/forum-3.html)
+--- Topic: Dekeersschieter (/thread-1402.html)

Dekeersschieter - SonjaJulia - 20/05/2021

Zoek familieleden van Madeleine Dekeersschieter geboren te Reninge in 1895 en gestorven te Dikkebus in mei 1925 , ze was de echtgenote van Leonardus Rimisius Roelens

RE: Dekeersschieter - Nand - 21/05/2021

Wat zoek je precies?  Ouders, kinderen, ...
Wat heb je al/nog niet?
Waar heb je al gezocht (zodat eventuele helpers daar niet opnieuw gaan zoeken)?

RE: Dekeersschieter - SonjaJulia - 21/05/2021

(21/05/2021, 07:29)Nand schreef: Wat zoek je precies?  Ouders, kinderen, ...
Wat heb je al/nog niet?
Waar heb je al gezocht (zodat eventuele helpers daar niet opnieuw gaan zoeken)?

Dit is mijn grootmoeder , ze is jong gestorven , ik heb ze nooit gekend .. maar ik weet dat ze nog 4 of 4 zussen had en indertijd hadden haar ouders café Congo of de Congo .. ik zou graag de naam weten van haar ouders en zussen haar grootouders dan kan ik mijn stamboom aanvullen

RE: Dekeersschieter - Nand - 21/05/2021

Dan zou ik eerst beginnen met de geboorteakte van Madeleine in Reninge.  Zo kom je te weten wie haar ouders waren.
Vervolgens de huwelijksakte van haar ouders zoeken en aan de hand van die datum de geboortedata van haar ouderdelers (broers en zussen).

1895 kan je terugvinden in het Rijksarchief

Je moet wel eerst een profiel aanmaken alvorens je de beelden te zien krijgt.  Maar dat is gratis en snel gebeurd.
Laat maar weten als je hulp nodig hebt.

RE: Dekeersschieter - SonjaJulia - 21/05/2021

(21/05/2021, 20:11)Nand schreef: Dan zou ik eerst beginnen met de geboorteakte van Madeleine in Reninge.  Zo kom je te weten wie haar ouders waren.
Vervolgens de huwelijksakte van haar ouders zoeken en aan de hand van die datum de geboortedata van haar ouderdelers (broers en zussen).

1895 kan je terugvinden in het Rijksarchief

Je moet wel eerst een profiel aanmaken alvorens je de beelden te zien krijgt.  Maar dat is gratis en snel gebeurd.
Laat maar weten als je hulp nodig hebt.

Dank je , ik heb me ondertussen geregistreerd, en de burgelijke stand van west Vlaanderen / Reninge gevonden maar daar geraak ik vast 
Zou je me Aub een beetje wegwijs kunnen maken daar 
Mvg Sonja Julia

RE: Dekeersschieter - Nand - 22/05/2021

vertrekpunt: https://search.arch.be/nl/themas/tips/101-burgerlijke-stand
kies: Provincie West-Vlaanderen (... Veurne)
kies: Reninge / Burgerlijke stand akten / Tienjarige tafels

periode 1891-1900

als je ingelogd bent dan zie je twee ruiters bovenaan in het kader:
        - archiefbeschrijving
        - gedigitaliseerde archiefdocumenten (44)

(als je niet ingelogd bent, dan zie je de tweede optie niet)

kies: Gedigitaliseerde archiefdocumenten (44)

Het blad in het roze kader geeft aan waar het begin is van de reeks

Op scan 44 links vind je Madeleine terug (zie bijlage hieronder)

Op de zesde regel staat Madeleine Marie Cornelie, geboren in 1893 (niet 1895?).
Regels 3 t/m 6 zijn allemaal Dekeersschieters en zouden wel eens broers en zussen kunnen zijn.  Daar ben je echter enkel zeker van als je ook de geboorteakten ophaalt.

Er is blijkbaar een probleem met de scans van de akten zelf, want het jaar 1890 wordt door het jaar 1871 gevolgd.  Dat ga ik eerst moeten melden.

Vermits het echter om je grootmoeder gaat zou je in de gemeente Reninge (nu is dat Lo-Reninge) de documenten of gegevens moeten kunnen opvragen.

Guillielmus en Julien zijn alvast broers en kinderen van Leopoldus (Paul) Dekeersschieter, klompenmaker, afkomstig van Emelgem, geboren omstreeks 1859
en Marie Penet, afkomstig van Reninge, geboren omstreeks 1863.

Voor de jaartallen 1891 en 1893 vind ik voorlopig geen akten terug.  Dus is het niet zeker of Emma en Madeleine tot hetzelfde gezin behoren.
Misschien bevatten huwelijks- en overlijdensakten daar meer informatie over.

RE: Dekeersschieter - SonjaJulia - 22/05/2021

Dit is een hele openbaring voor mij , ik bedoel kunnen zoeken op het Rijksarchief.
op mijn grootmoeder haar bidprentje staat geboren 5 oktober 1895 en de Dekeersschieter is met 2 ss geschreven , ze is gestorven op 19 mei 1925 in Dikkebus
Of er zijn schrijffouten gemaakt of het is iemand anders
Dus zoek ik misschien beter in de huwelijks akten of sterfakten om zeker te zijn

Bidprentjes en rouwbrieven worden opgesteld op een ogenblik dat de overlevenden onder zware emotionele druk staan.  Vergissingen en fouten zijn legio.  Dikwijls worden dan ook gebruikelijke voornamen (roepnamen) vermeld i.p.v. de officiële.  En van jaartallen was men niet steeds zeker.  Dat is pas opgelost met het invoeren van de identiteitskaart.

Persoonlijk ga ik ervan uit dat de schrijfwijze in de doopakte de enige juiste is (zoals de wet van 1794 het trouwens bepaalt).  Maar bij het opstellen van akten en indexen durfden de ambtenaren weleens een en ander te vertalen of aan te passen.

Trouwens, de familienaam 'Dekeersschieter' was oorspronkelijk waarschijnlijk de 'De Keersgieter' omdat kaarsen inderdaad worden gegoten.

RE: Dekeersschieter - SonjaJulia - 22/05/2021

Idd je hebt gelijk , er is een grote emotionele druk en een fout is vlug gemaakt ,

Ik dank je voor alle hulp , nog 1 vraagje zouden alle broers en zussen op dit document staan ?

Mvg

Sonja Julia

RE: Dekeersschieter - Nand - 23/05/2021

Heel goeie vraag.

Het is natuurlijk best mogelijk dat er kinderen in een andere gemeente werden geboren.  Die zouden dus niet in deze lijst staan.

Niets zegt dat dit inderdaad allemaal broers en zussen zijn.  Enkel de geboorteakte kan dit uitwijzen. 

Zelfs al hebben kinderen dezelfde vader (dus familienaam), dan nog kan het om een andere moeder gaan, als de vader hertrouwd is bv.  En soms hertrouwde men met een broer of zus  van de eerste partner.  Dus ouders met zelfde familienamen maar met andere voornamen.  Best leuk.  Steeds teruggaan naar de originele akten.  

Er kunnen ook nog kinderen zijn van een vorig huwelijk.  De huwelijksakte zal dit uitwijzen, voor zover ze gewettigd werden.

De beste manier om een genealogie op te stellen is te vertrekken van de huwelijksakte (daar staat heel wat informatie in, zeker na 1800), vervolgens de kinderen op te sporen (het eerste kind is doorgaans omstreeks de datum van het huwelijk geboren), en daarna de overlijdens.  Ook in de huwelijksbijlagen (het dossier dat door de ambtenaar van de BS wordt opgesteld) is heel wat terug te vinden.

Als je te maken krijgt met parochieregisters (voor 1800) is dat een ander verhaal.  Hoe ouder, hoe minder informatie.