Forum Histories vzw

Volledige versie: Adel
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Beste mensen,
Waar kan ik terecht om juiste informatie te vinden over de lagere en hogere adel en hun stambomen.
Vele genealogische sites bevatten veel, maar vooral onjuiste gegevens over de adellijke personen en hun juiste familierelatie, data en titulatuur.
Tevens wordt te pas en te onpas een familiewapen gekoppeld aan een persoon die hier geen rechten op heeft of waarvan het wapen pas later in voege kwam.

Iedere hulp is welkom.

ps. aangezien ik geen adel ben kan ik mij niet bewegen in die kringen om deze vraag te stellen.

Met veel dank voor iedere tip en/of suggestie.
Zelf ga ik meestal eens rondneuzen op WikiPedia. Daar is wel een en ander te vinden zoals bvb informatie over de 7 geslachten van Brussel.

Maar je kan ook eens gaan kijken bij onze Franstalige collega's van het SCGD.

[Je bericht werd naar hier - de rubriek Archiefdocumenten en bronnen - verplaatst zodat anderen die hetzelfde zoeken het gemakkelijk kunnen vinden.]
Nand,

Bedankt voor de Franse URL.
De 7 geslachten van Brussel is enkel van toepassing op het ontstaan van Brussel. Alle later bijgekomen personen hebben wel wat binding met de geschiedenis en de verder ontwikkeling van Brussel en omstreken. Een deel van onze familie hoort daar ook bij. Maar ik zoek vooral juiste informatie over onze families 'Van de Meeren (de stertbeke)', De famlie Lunden, de la Bistrade, De Proli, Della Faille, Verkaeren .
Ook op Wikipedia staan foute data en soms ook foutief toegewezen Wapenschilden en titels met de datums van toewijzing en recht.
Het internet is en blijft een grote informatiebron, maar zolang iedereen ongeverifiëerde data er op kan plaatsen wordt de betrouwbaarheid steeds kleiner. Maar het is snel, Veel sneller dan archieven gaan onderzoeken.
Toch bedankt.