Forum Histories vzw

Volledige versie: Kan iemand dit lezen ?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.

Bernard

Ik ben niet zo goed in ontcijferen van geschrift, maar kan iemand het woordje lezen in het kader (zie bijlage) ? Dank bij voorbaat Bernard

Nand

Ik lees "landsman".

Bernard

(19/05/2016, 11:16)Nand schreef: [ -> ]Ik lees "landsman".

Was dit een gangbare omschrijving voor landbouwer misschien ?

Nand

Feitelijk is er een verschil tussen landman en landsman.
Volgens van Dale is "landman" (zonder "s") een landbouwer of boer, "landsman" (met een "s") is dan weer een "landgenoot of persoon uit dezelfde streek".
Maar ik vermoed dat de ambtenaar het verschil niet kende en dat hij wel degelijk "boer" bedoelde want hij schrijft zelf "geboren binnen deze steede".

Bernard

(20/05/2016, 17:04)Nand schreef: [ -> ]Feitelijk is er een verschil tussen landman en landsman.
Volgens van Dale is "landman" (zonder "s") een landbouwer of boer, "landsman" (met een "s") is dan weer een "landgenoot of persoon uit dezelfde streek".
Maar ik vermoed dat de ambtenaar het verschil niet kende en dat hij wel degelijk "boer" bedoelde want hij schrijft zelf "geboren binnen deze steede".

Dank U Nand, het is goed wat hulp te krijgen als beginner. Het is zeker een boeiende hobby. groeten Bernard Wielfaert